Dakapkan saja Dewa Maut COVID-19 yang kian hampir


COVID-19 tampak semakin lama semakin menakutkan. Itali dah arahkan rakyatnya untuk berkurung di rumah dan negara itu sendiri sudah berada dalam keadaan lockdown
China pula dengarnya sudah semakin pulih. Bilangan pesakit yang terjangkit yang sembuh hasil daripada rawatan hospital sudah semakin bertambah. Tempoh hari aku ada tonton satu video yang menunjukkan beberapa orang staf kesihatan menanggalkan topeng muka. Aku percaya ia sebuah kelegaan dan kenikmatan yang tak terhingga selepas sekian lama tak menghela nafas tanpa secebis kain menutup hidung dan mulut.
Bagaimana halnya di Malaysia? Untuk beberapa ketika Malaysia tak ada Menteri Kesihatan. Kita semua boleh berterima kasih kepada pengkhianat sialan Azmin Ali untuk itu.
Seorang Menteri perlu terlibat sekali dalam menangani krisis wabak ini. Aku berpendapat peranan ini penting kerana sudah pasti akan terdapat situasi di mana autoriti seorang menteri diperlukan.
Walaubagaimanapun, aku kemukakan penyataan tadi dengan pengakuran yang bahawa aku mungkin salah disebabkan perspektif yang aku tidak nampak.
Beberapa hari lalu Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) digemparkan oleh laporan yang berlangsungnya sebuah perhimpunan jemaah tabligh di Sri Petaling.
Aku tak fahamlah. Kenapa dalam keadaan sebegini parah pun masih ada lagi yang buat endah tak endah.
Tidak kiralah komuniti apa pun – sama ada komuniti Islam atau Buddha atau Hindu atau Kristian – hentikan dahulu apa-apa aktiviti keramaian. Untuk seketika dan sementara waktu, kita semua perlu bersolidariti sebagai manusia sejagat untuk bersama-sama mengharungi bala ini.
Tetapi, alangkah malangnya apabila dinasihat, dikatakan pula ini adalah suatu usaha menafikan hak orang untuk mengamalkan agama. Malang seribu kali malang.
Kalau begitu, ayuh dakapkan saja Dewa Maut yang sepertinya kian lama kian hampir.

Nota gambar: Yama. Dewa Maut dalam kepercayaan Hindu.

Comments

Popular posts from this blog

Melancong ke Pulau Pinang

Kerja baru

Biografi