Tiada kemanisan dan berseluar pendek atau panjang?


Aku dah sembuh daripada Covid. Pada penghujung tempoh jangkitan, aku macam rasa ada perubahan pada deria rasa dan deria bau.

Aku tak dapat nak rasa manis. Masa makan aiskrim, aku tak rasa apa-apa yang manis selain rasa sejuk. Masa minum kopi, hanya dapat rasa pahit kopi dan tak rasa manis gula. Ya betul, aku letak gula dalam kopi.

Bukan masalah besar pada aku pun. Sekarang dah semakin baik, dah makin kembali ke keadaan asal.

***

Sekejap lagi aku akan ke lapangan terbang. Hantar kawan sebab dia nak ke Sabah atas urusan kerja.

Satu permasalahan timbul dalam minda aku. Patutkah aku pakai seluar panjang atau pakai seluar pendek? 

Sejak 2017, aku dah memang berseluar pendek untuk ke mana-mana, kecuali bila ke majlis tertentu. Malaysia beriklim panas, untuk apa aku nak menyeksa diri pakai seluar panjang? Begitulah logik aku kini.

Kembali kepada permasalahan tadi. Aku macam ada sebuah memori yang mengatakan KLIA sejuk. Sejuk hawa dinginnya.

Jadi, untuk kali ini, lebih baik aku berseluar panjang. Demi kemaslahatan pundi kencingku.

Comments

Popular posts from this blog

Melancong ke Pulau Pinang

Kerja baru

Serba sedikit pasal buku Politics of Temporary: Ethnography of Migrant Life in Urban Malaysia